بیمه ی تلفن همراه برای چه کسانی توصیه می شود؟

این بیمه تنها برای خسارت ناشی از ضربه یا برخورد نیست، بلکه شاخه های دیگر مانند خسارت وارد شده به دلیل سرقت را نیز پوشش می دهد و شما می توانید در صورت دزدیده شدن تلفن همراه خود، از بیمه گر غرامت دریافت کنید.

این نوع بیمه برای افرادی که دارای تلفن همراه گران قیمت می باشند بسیار توصیه می شود. البته با وجود رشد صعودی قیمت تلفن همراه در بازار ایران می توان گفت این بیمه برای تمامی دارندگان تلفن همراه امری الزامی می باشد.

گارانتی چیست؟

گارانتی به معنای تعهد شرکت تولید کننده دستگاه مانند تلفن همراه در مقابل خریداران است و در زمان وقوع مشکل برای دستگاه، طبق شرایط و ضوابط ذکر شده در گارانتی، آن را به صورت رایگان تعمیر می کند. این تعهد محدوده زمانی متفاوتی دارد و برای همه دستگاه ها یکسان نیست، مثلا برخی از تلفن های همراه تا 12 ماه گارنتی دارند.

لزوم تهیه بیمه تلفن همراه

چرا بیمه؟ پس گارانتی چه می شود؟

این سوال از آن دسته سوال هایی است که شاید ذهن هر فرد را مشغول کند. چرا بیمه؟ شاید با خود بگویید گارانتی همان کار بیمه را می کند اما این جمله کاملا اشتباه است و به هیچ عنوان نمی شود گارانتی را با بیمه مقایسه کرد.

دلیل اصلی اشتباه بودن این مقایسه، کارایی بیمه تلفن همراه و بیمه می باشد، اگر شرایط گارانتی را بررسی کنید کاملا متوجه می شوید که در آن هیچگونه تعهدی نسبت به خسارات وارده ناشی از برخورد جسمی به تلفن همراه یا افتادن وسیله و شکستن صفحه یا هر قسمت دیگری،  ورود آب به دستگاه، خسارات ناشی از وقوع بلایای طبیعی مانند زلزله یا سیل، سرقت بیان نشده است.

و این به آن معناست که در صورت وقوع هر کدام از این اتفاقات یا موارد دیگر، شرکت سازنده دستگاه، هیچگونه تعهدی نسبت به خریدار نخواهد داشت. اما بیمه اینطور نیست و در صورت وارد شدن خسارات ناشی از برخورد، دزدی، افتادن در آب، خرابی به دلیل نواسات برقی یا اتصالی، خرابی ناشی از بلایای طبیعی و غیره تمام یا بخش زیادی از هزینه تعمیر را بر عهده گرفته و خیال شما را از بابت هزینه راحت می کند. در نتیجه گارانتی با بیمه تلفن همراه کاملا متفاوت است.

چگونگی اخذ بیمه تلفن همراه ؟

برای اخذ این بیمه نامه کافیست مدارک لازم را به نزدیک ترین شعبه بیمه مد نظر برده و طی چند ساعت به راحتی تلفن همراه خود را بیمه کنید.

حق بیمه تلفن همراه چقدر است؟

برای این بیمه نیز مانند تمام بیمه ها مبلغ ثابت یا کاملا دقیق تعیین نشده است، زیرا هزینه هر تلفن همراه با دیگری متفاوت است. عوامل مختلفی مانند سال تولید دستگاه، ارزش آن در بازار، میزان سلامت دستگاه در زمان صدور بیمه نامه و غیره، در تعیین میزان حق بیمه دخالت دارند.

گواهی سلامت تلفن همراه چیست؟

گواهی سلامت تلفن همراه یکی از مدارکی است که برای تهیه بیمه تلفن همراه لازم است. این گواهی نشان می دهد که دستگاه قبل از بیمه شدن سالم بوده و مشکلی نداشته است. این گواهی معمولا قبل از بیمه شدن دستگاه توسط کارشناسان بیمه، پس از بررسی دستگاه صادر می گردد.

آیا گواهی سلامت برای دستگاهای استفاده شده نیز صادر می شود؟

خیر، برای دریافت این گواهی نیازی به نو بودن دستگاه نیست و تنها سالم بودن دستگاه اهمیت دارد.

دزدیده-شدن-تلفن-همره

 

آیا دستگاه هایی مانند لپتاپ و تبلت را نیز میتوان بیمه کرد ؟ 

بله، نام این بیمه، بیمه تجهیزات الکترونیک یا بیمه کالا دیجیتال است و شامل دستگاه هایی مانند لپتاپ، تبلت، تجهیزات آزمایشگاه یا دانشگاه ها یا مراکز دیگر و دستگاه های هشدار و عیب یاب می باشد.

پوشش های بیمه تلفن همراه و تجهیزات الکترونیک

  • پوشش خسارات وارد شده به سخت افزار
  • پوشش خسارات وارد شده به نرم افزار
  • پوشش هزینه دستگاه جایگزین تا پایان تعمیر دستگاه در صورت ضرورت وجود دستگاه

پوشش های خسارت های وارد شده به سخت افزار

  • خسارات ناشی از برخورد جسم به بدنه یا صفحه، واژگون شدن دستگاه و سقوط از ارتفاع
  • فرسودگی قطعات و یا زنگ زدگی دستگاه یا قطعات
  • خسارات ناشی از ورود گرد و غبار و ذرات به دستگاه
  • خسارات ناشی از سرقت با شکست حرز
  • خسارات ناشی از نوسانات برقی و اتصالی
خطرات-تحت-پوشش-بیمه-موبایل

موضوع مهم در رابطه با سرقت تلفن همراه

در چند سال اخیر سرقت تلفن همراه بسیار زیاد شده به حدی که اگر حواسمان را جمع نکنیم در عرض چند ثانیه تلفن همراه خود را از دست خواهید داد، در این زمان که همه به فکر مراقبت از تلفن همراه و پیدا کردن راه حلی برای نجات از این اتفاق هستند، شرکت های بیمه روی کار می آیند و شروع به تبلیغ بیمه تلفن همراه می کنند، مردم نیز به امید اینکه بعد از سرقت، شرکت بیمه خسارت آنها را پرداخت می کند برای خرید بیمه تلفن همراه اقدام می کنند.

اما اصل قضیه طور دیگر است، اگر به شرایط پرداخت غرامت در بالا دقت کرده باشید متوجه کلمه سرقت به روش شکست حرز می شوید، این کلمه به معنای سرقت تلفن از داخل ماشین و خانه با ورود غیر مجاز می باشد.

به عبارتی شرکت های بیمه تنها در صورتی اقدام به پرداخت خسارت در اثر سرقت دستگاه می کنند که دستگاه با زور به سرقت رفته باشد و دلیل دزدیده شدن آن سهل انگاری صاحب دستگاه نباشد.

به طور مثال زمانی که شما تلفن همراه خود را در ماشین جا گذاشته باشید و آن توسط فردی دزدیده شود شرکت بیمه خسارت آنرا پرداخت می کند.

کاملا واضح است که شرکت های بیمه گر خسارت ناشی از گوشی قاپی را گردن نمی گیرند. با این وجود آیا بیمه کردن تلفن همراه کار به صرفه ای است؟ بله، بیمه با توجه به توضیحات بالا باز هم کمک کننده خوبی است و نمی شود منکر آن شد.

به طور مثال هزینه تعمیر تلفن همراه گران قیمتی مثل آیفون 12 بسیار زیاد است و در صورت شکستن صفحه یا مشکلات سخت افزاری فرد را متحمل پرداخت هزینه های سنگین می کند، اما در صورت داشتن بیمه این هزینه بسیار کمتر خواهد شد.

پرداخت هزینه تعویض دستگاه از سوی بیمه

شاید با خود بگویید آیا بیمه هزینه تعویض دستگاه را نیز بر عهده می گیرد؟ بله، اما در صورتی که کارشناس بیمه هزینه وارده را بر اساس شرایط بیمه نامه و میزان حق بیمه تایید نماید و امکان درست شدن دستگاه شما چه با تعمیر و چه با تعویض قطعات وجود نداشته باشد.

خساراتی که تحت پوشش بیمه تجهیزات نمی باشند

  • تعویض لوازم جانبی دستگاه
  • تعمیر دستگاه در مراکز نامعتبر از سوی بیمه گذار
  • خسارات وارد شده به صورت عمدی
  • خسارت های وارده ناشی از تشعشعات هسته ای و رادیو اکتیو
  • خسارت های ناشی از جنگ و شورش
  • دزدیده شدن دستگاه به دلیل سهل انگاری
خطرات-تحت-پوشش-بیمه-موبایل

مدت زمان بیمه نامه

این بیمه نامه نیز مانند اکثر بیمه های دیگر به مدت یک سال صادر می شود و در طول این مدت خسارت های وارده به تلفن همراه را می پردازد.

توجه داشته باشید در صورتی که به دستگاه شما آسیبی وارد شود و شما از شرکت بیمه خسارت دریافت کنید، باید مجدداً برای بیمه کردن دستگاه خود حق بیمه پرداخت نمایید، اما این حق بیمه، نسبتاً ارزان تر از حق بیمه پرداختی شما در بار اول می باشد.

دقت کنید که اگر قرارداد شما به پایان نرسیده باشد، با پرداخت حق بیمه می توانید مجدداً تلفن همراه خود را تا پایان قرارداد در همان سال بیمه کنید.

البته تعداد دفعات مجاز برای استفاده از بیمه در شرکت های مختلف باهم متفاوت است. حتی در برخی از شرکت ها شما توانایی این را دارید که در یک سال، بدون پرداخت حق بیمه اضافی، دوبار از بیمه خود خسارت دریافت کنید.

بیمه-تلفن های-گران-قیمت

مراحل دریافت خسارت بیمه تجهیزات الکترونیک از بیمه گر

  • اعلام خسارت به شرکت بیمه و تحویل مدارک مورد نیاز
  • بررسی مدارک و تعیین میزان خسارت از سوی کارشناسان بیمه
  • تحویل رضایت نامه از سوی شرکت بیمه و پرداخت غرامت به بیمه گذار
0 0 votes
امتیاز به این محصول
0 0 votes
امتیاز به این محصول